Director’s Statement

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A while back, I came upon a quote by late British-Nigerian queer photographer Rotimi Fani-Kayode at an exposition of his work:

On three counts I am an outsider: in matters of sexuality, in terms of geographical and cultural dislocation, and in the sense of not having become the sort of respectably married professional my parents might have hoped for. Such a position gives me a feeling of having very little to lose. It produces a sense of personal freedom from the hegemony of convention. It opens up areas of creative enquiry which might otherwise have remained forbidden.

Fani-Kayode’s words resonated with me profoundly because they mirrored my own experience with being an “outsider,” an experience that was a key inspiration for Encuentro.

Identity has always played an important role in my life. As the first-generation U.S.-born son of Ghanaian immigrants, I was American but not quite, African but not quite, African-American but not quite. Early on, I learned what it meant to feel “outside.” I soon developed a fascination with magic, science fiction, and fantasy, living in an otherworldly space that mirrored my own sense of Otherness and opening up “areas of creative enquiry” that allowed me to understand and re-define who I was. This feeling of Otherness only grew as I began to develop intellectually, politically, and sexually.

Encuentro (which translated means “encounter” or “meeting”) was partially inspired by my experience as an American, as a foreigner, and as a black man in Buenos Aires, Argentina. Race, gender, class, sexuality, nationality, and, more comprehensively, identity play a very unique role in the dynamics of day-to-day life in Buenos Aires, and my time there inspired me to explore the question of identity on a more universal scale. Though I often saw my “Otherness” as a burden growing up, Encuentro places “the Other” in a position of power in order to explore the “personal freedom” that Fani-Kayode speaks of.

Through my work on this project, I have come to understand more and more the ways in which we create ourselves and create “the Other” on a daily basis. I have become interested in discovering ways to use that “creativity” to create a reality that we would rather live in. Encuentro contemplates what we choose to believe about ourselves and the world we choose to create.

 


 

Hace un tiempo, me topé con una reflexión del fotógrafo gay inglés-nigeriano Rotimi Fani-Kayode, en una exposición de sus trabajos:

 De tres maneras soy un marginado: en lo relativo a la sexualidad, en términos de desplazamiento geográfico y cultural y en el sentido de no ser la clase de profesional respectivamente casado que mis padres habían esperado que fuera. Esta condición me hace sentir que tengo muy poco que perder. Me genera una sensación de libertad personal de la hegemonía de la convención. Abre un espacio de exploración creativa que me habría sido prohibido si no hubiera sido por esto.

Me identifiqué mucho con las palabras de Fani-Kayode porque reflejaban mi propia experiencia de ser un marginado, una experiencia que fue una inspiración clave para Encuentro.

La identidad siempre ha jugado un papel muy importante en mi vida. Siendo el primer hijo nacido en Estados Unidos de inmigrantes de Ghana, yo ocupé un espacio entre una identidad americana, una identidad africana y una identidad afro-americana que no me dejaba encajar precisamente con ninguna. A muy temprana edad, me fasciné con la magia, la ciencia ficción y la fantasía, viviendo en “Otro Mundo” que me acogía a pesar de mi condición de sub-subalterno (por así decirlo) y abriendo “un espacio de exploración creativa” que me ayudaba a entenderme y redefinirme. Esta sensación de ser Otro, de ser distinto, se aumentaba más y más a medida que fui creciendo intelectualmente, políticamente y sexualmente.

Encuentro fue inspirado en parte por mi experiencia como norteamericano, extranjero y hombre negro en Buenos Aires, Argentina. La raza, el género, la clase, la sexualidad, la nacionalidad y la identidad en general juegan un papel muy particular en las dinámicas de la vida cotidiana en Buenos Aires y mi experiencia allá me impulsó a explorar la cuestión de la identidad desde una perspectiva más universal. Aunque yo padecía mi condición de “ser Otro” cuando era adolescente, Encuentro ubica al “Otro” en una posición de poder para explorar esa “libertad personal” de la que habló Fani-Kayode.

Mi trabajo con este proyecto me ayudó a entender las maneras en que nosotros creamos a nosotros mismos y también al “Otro.” Me interesó descubrir modos de utilizar esa “creatividad” para crear una realidad mejor. Encuentro contempla las cosas que elegimos creer y el mundo que elegimos crear.

 

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